OM OS
Vi er 20 andele/medlemmer i huset – fordelt aldersmæssigt fra 40′erne til 70′erne. Nogle af medlemmer har børn – i nogle tilfælde med hinanden. Vi er pt 11 kvinder og 9 mænd. Mange af os arbejder med undervisning, kommunikation eller noget lidt i den dur.
Om huset:
Fritidskollektivet er et stort, solidt hus fra 1976, ca. 140 m2, rimelig godt indrettet til at være en del mennesker samtidig. Vi har fx opvaskemaskine, vaskemaskine – og en sauna. Huset har fire soveværelser med i alt ca. 12 senge. Vi har i 2016 fået et anneks med to værelser.
Om brugen:
Vi mener det alvorligt, når vi kalder os et fritidskollektiv. Et medlem kan ikke reservere huset, så der ikke kommer andre. I stedet holder vi weekend eller ferie med de medlemmer som også har valgt at være i huset på det tidspunkt. Vi giver besked via mail og har en telefonsvarer. Medlemmerne har ikke eget værelse eller fast seng – og er vi mange, deler vi soveværelse.
Hvad gør I, hvis der ikke er nok senge/sove-pladser ?
Vi har ekstra madrasser og også et par telte, men det er meget sjældent et problem.
Skal man spise sammen?
Nej, det er selvfølgelig frivilligt. Oftest spiser vi aftensmad sammen, men det er ikke et krav.
Må man have gæster og venner på besøg?
Ja, man må gerne have venner på besøg i huset.
Må man have overnattende gæster?
Ja, inden for visse regler.
I sommerperioden må man max have 2 overnattende gæster.
I vinterperioden er brugen af huset meget mindre og reglerne mindre stramme. Medlemmer har altid førsteret til en seng.
Må man holde sin runde fødselsdag eller lignende i huset?
Ja, det må man sikkert godt, hvis man spørger de andre medlemmer først og ingen har indvendinger. Det er altid en forudsætning at arrangementer ikke hindrer resten af medlemmernes brug af huset.
Det praktiske:
Vi ryger ikke i huset! (men lader brændeovnen om det). Pelsdyr har aldrig adgang pga allergiproblemer.
Det økonomiske:
En andel koster 6000 kr. per person. Den månedlige husleje er 375 kr. pr. person. Hvis du vælger at gå ud, får du din andel igen, men beløbet reguleres ikke med ejendomsmarkedet. Du skal med andre ord ikke blive medlem, fordi du gerne vil investere dine penge fornuftigt.
Skal man betale andet end de 375 kr. om måneden?
Nej. Beløbet dækker driften af huset, herunder varme, el osv.
Arbejdsweekender
Er der aktiviteter man SKAL deltage i? Der er 2 arbejdsweekender om året. 2. weekend i maj og 2. weekend i september. Hvis man ikke deltager i en af disse arbejds-weekender skal man påtage sig en arbejdsopgave og udføre det i løbet af året. Derudover er der ikke aktiviteter, som man SKAL deltage i.
Hvem bestemmer reglerne for huset?
Det gør generalforsamlingen, som afholdes fast hvert år 1. weekend i marts. Vi er en forening og har som sådan både formelle vedtægter og en hus-orden, som regulerer brugen af huset. Se vores hus-orden.
Hvem sørger for det praktiske vedr. aflæsning af el, indkaldelse til generalforsamling, årsregnskaber m.m.?
Vi har en administrator og en kasserer. Disse poster går på skift mellem medlemmerne.
Anden information:
Der er 2-3 cykler i skuret – og gåafstand til dejlig badestrand i Sejerøbugten.
Der er offentlig transport i gåafstand til huset.
Hvad nu?
Er du interesseret efter at have læst, hvordan vi organiserer vores hus? Så vil vi gerne høre fra dig – send en mail til os (se under kontakt), skriv lidt om dig selv og om hvordan vi kan få fat i dig. Så hører du nærmere, både om hvordan du kan komme til at se huset og om hvornår vi gerne vil se dig og de andre interesserede til et ‘se-an-møde’, som vi meget sanddru kalder det.